Tre sätt att komma iång med löpningen

[Inlägg i samarbete med Tjejmilen]

Ja, det är segt att komma igång med träningen efter nyår och många tappar sugen redan efter någon vecka, trots att man lovade ge löpningen en nystart.

Foto: Lisa Beskow

Foto: Lisa Beskow

Så vi kollade med ett proffs som Lisa Beskow , Tjejmilens löpcoach för hur man lyckas och sedan hålla i löpningen hela 2019. Hon borde ju veta, eller hur? Mycket riktigt. Här är Lisas tips:

1) Skapa rätt mål och förutsättningar. Det är mycket större chans att du lyckas motivera dig till löpträningen om du har ett mål som peppar dig. Målet ska a) kännas riktigt motiverande, b) görbart (om än utmanande) och c) lagom långt borta i tiden. Typ ett snällt lopp i augusti.”

2) Mjukstarta. Det vanligaste misstaget som löpare gör är att de går ut för hårt och som på beställning kommer skador eller bristande motivation som konsekvens. Dumt. Så starta mycket lugnare än du tror! (Tempo: 🐌) Det känns fånigt nu men blir bra sen.”

”3) Välj glädje. Ta inte löpningen på så blodigt allvar utan ha roligt med den! Spring lekfulla pass, fira dig själv varje gång du ger dig ut bara för att du gav dig ut (oavsett hur långt eller snabbt passet blev). Njut av den där härliga efter passet-känslan som infinner sig efter en löptur. När man är både hög och trött på samma gång, liksom.”

Tack Lisa! Om du vill behöver något att se fram emot, ett bra lopp lagom långt borta i tiden tycker vi du ska kolla in Tjejmilen